קורס להקניית מודל וכלים להנעת שינוי. מתכונת מחודשת

על הקורס:

בעקבות התנסותנו בשנים האחרונות ובמגמה להתאים עצמינו ואת הנלמד בקורס לרוח התקופה ולדרכי העבודה המותאמות לעולם השיקום בארץ. לאור החשיבות הרבה בהקניית הידע והכלים לאנשי שיקום בכל הקשור בהערכה, זיהוי מוטיבציה לקראת בניית תכנית אישית, ערכנו שינויים משמעותיים במבנה הקורס ושיטות ההוראה בו.

הנעה (מוטיבציה) לשינוי הינה מרכיב משמעותי ומשפיע על תהליכי השיקום, השילוב וההחלמה. תהליך שיקום משמעותי הינו תהליך אותו מוביל האדם בעוד אנשי המקצוע מלווים אותו. פעמים רבות נקבעת הצלחת התהליך באופן ניהולו, וברמת ההבנה באשר למרכיבים השונים המקדמים שינוי. ככל שנדע מהם מרכיבים אלה, מתי נכון להשתמש בהם ובאילו כלים ניתן להסתייע על מנת להניע שינוי, כך נוכל ללוות את האדם בניהול השינוי באופן שיהיה יעיל ונכון יותר עבורו.

בקורס ילמדו שני כלים: הריאיון המוטיבציוני והכלי להערכה ופיתוח מוכנות לשיקום. שני הכלים יעשירו את התפישה השיקומית של העובד ויספקו כלים מעשיים התומכים בתהליך.

הריאיון המוטיבציוני

הגישה המוטיבציונית הינה שיטה מובילה ומוכחת להנעת שינוי התנהגותי במגוון תחומים. הגישה מסייעת בחקירה ובפתרון של אמביוולנטיות כלפי השינוי מתוך עמדה מקבלת ומכבדת, מסייעת "השתחרר מתקיעות ולגייס את המשאבים הפנימיים של האדם לקראת שינוי. בשיטה נעשה שימוש באסטרטגיות להגברת מוטיבציה וחיזוק מחויבות לשינוי, תוך התייחסות לעבודה עם התנגדות וחיזוק הביטחון של האדם במסוגלותו לשינוי. זהו כלי יישומי המשלב טכניקות ראיון לבניית מוטיבציה לקראת שינוי.

מודל להערכה ופיתוח מוכנות (Readiness)

הערכת מוכנות לשיקום בנויה מתהליך מובנה ושיטתי, הנעשה באופן פרטני. מטרתו, לייצר תמונת מצב עדכנית לגבי מידת המוטיבציה והידע שיש לאדם לקראת בניית תכנית אישית

בתהליך ההערכה נעשית בדיקה של המוטיבציה הפנימית והחיצונית של האדם לשינוי. התהליך נעשה בשותפות כאשר איש המקצוע תומך, מעודד ומכוון להתבוננות עצמית ואותנטית. איש השיקום נמצא בעמדת הקשבה אקטיבית המאפשרת לו ולאדם לצאת ביחד לתהליך מנקודת מוצא מושכלת ושליטה רבה יותר בתהליך.

המודל פותח במרכז לשיקום פסיכיאטרי באוניברסיטת בוסטון והובא לארץ בחסות יספר"א, משרד הבריאות ואוניברסיטת חיפה.

  

מטרות הקורס

הקניית כלים יישומיים להערכה והגברת מוטיבציה ומוכנות לשינוי המסייעים לאדם לקראת בניית תכנית אישית

 מבנה הקורס

6 מפגשי הוראה רציפים שיכללו את הריאיון המוטיבציוני והמודל להערכה ופיתוח מוכנות לשיקום ו – 5  מפגשי הדרכה והעשרה אחת לשלושה שבועות  

משתתפים

הקורס מיועד ל-30 אנשי מקצוע ורכזי תעסוקה נתמכת ממסגרות השיקום השונות. מועמדויות של מדריכי שיקום, או עובדים סמך מקצועיים אחרים ישקלו על ידי שליחת קורות חיים וראיונות אישייים.

דרישות הקורס

  • נוכחות חובה ב 90% מהמפגשים
  • תרגול הכלי במהלך הקורס ובשנה העוקבת
  • הגשת תרגילים ליישום הכלים
  • השתתפות בסדנת הדרכה והצגת דילמות
  • העובד המשתתף בקורס מחוייב להמשך עבודה במשך שנה לפחות מסיום הקורס בשרות שיקומי כלשהו במערך השיקום בבריאות הנפש בקהילה. עם עזיבת  מקום העבודה השיקומי בטרם חלפה שנה לפחות מסיום הקורס, יידרש להחזיר את סכום מימון הקורס ששולם על ידי משרד הבריאות.

תנאי קבלה

·         איש מקצוע בעל מינימום שנת ניסיון בשיקום בבריאות הנפש. מדריך שיקום או עובד סמך מקצועי המעונין להשתתף בקורס יוכל להגיש מועמדות בצירוף מסמך קורות חיים וכפוף לראיון קבלה אישי.

·         מחויבות להפעלת ההתערבות עם 2 אנשים (לפחות אחד מהם מתמודד)  במהלך הקורס ו-2 נוספים בשנה העוקבת את הקורס. על המועמדים להגיש טופס הצהרה (מצ”ב בנספח), בו מוצג אופן היישום של ההתערבות במהלך הקורס, ולאחריו. 

·         עדיפות תינתן לעובדים מארגונים שיציעו תכנית להרחבת הטמעת ההתערבות בארגונם מעבר לעובדים המשתתפים בתכנית הלימודים.

במידה וסטודנט לא מסיים את חובותיו לקורס, לא יוכל להשתתף בקורס אחר בביה”ס לשיקום עד שלא ישלים את חובותיו כנ”ל.

 

עלות הקורס

עלות למשתתף - 1,500 ₪. השתתפות משרד הבריאות - 3,472 ש"ח

למפגש הראשון יש להביא את טופס ההצהרה על יישום ההתערבות בארגון (נספח מס' 1) חתום.